We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over het gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die aan ze verstrekt is of die ze hebben verzameld op basis van het gebruik van hun services. Bekijk ons privacy statement in onderstaande link(s).

Nieuws

Vertrouwen in AI

Nederlandse consumenten bleken wel enig vertrouwen te hebben in AI in de vorm van digitale assistenten en virtuele adviseurs. Bij klantenservice krijgt AI een 5,6 voor vertrouwen, wat dichtbij de score (5,9) voor een mens ligt. Voor financieel advies scoort AI hoger: 5,8 en ook daar is de kloof met de menselijke tegenhanger (6,1) klein. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard, uitgevoerd in opdracht van technologieleverancier TJIP.

 

Het onderzoek naar vertrouwen in AI is uitgevoerd in het licht van steeds meer algemeen geaccepteerde digitale assistenten zoals Amazons Alexa, Google's Assistant, IBM's Watson en Apple's Siri. Daarnaast zijn er nog minder expliciet 'zichtbare' toepassingen van kunstmatige intelligentie die mensen dan tips, advies en hulp bieden. De rol van menselijke curators, medewerkers en adviseurs wordt daarbij deels overgenomen en deels juist uitgebreid.


Vier soorten experts

Nederlanders is gevraagd om menselijke adviseurs en adviesrobots te beoordelen met een rapportcijfer voor het vertrouwen dat zij in die beide types assistenten hebben. Hierbij zijn vier verschillende soorten experts belicht: de klantenservicemedewerker, de jurist, de financieel adviseur en de medisch specialist.

 

Laatstgenoemde geniet - weinig verrassend - het minste vertrouwen in AI-vorm, maar haalt nog altijd wel een voldoende. Robotartsen krijgen namelijk een 5,5 tegenover een 7,8 voor menselijke medisch specialisten. ICT-bedrijf IBM heeft al succesvolle proeven met zijn AI-systeem Watson uitgevoerd om bijvoorbeeld borstkanker al in een vroeg stadium correct te diagnosticeren.


Generatiekloof

Ook voor juridische zaken hebben Nederlanders meer vertrouwen in mensen dan in software en slimme algoritmes. Juristen van vlees en bloed krijgen in het onderzoek een cijfer van 7,2 terwijl robotjuristen een 5,7 krijgen toegekend. Opvallend is dat AI toegepast voor klantenservice en voor financiële zaken relatief meer vertrouwen genieten. Ook is er een duidelijk leeftijdsverschil zichtbaar: millennials zijn meer vertrouwd met AI. Respondenten onder de 30 jaar gaven AI over het algemeen een 5,9 wat iets hoger is dan de 5,6 die mensen van 50 jaar en ouder gaven.

 

Lees het artikel hier op AGconnect.nl


Ook onderzoek doen?

Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!