Cookies
Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Door op "Cookie instellingen" te klikken kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op "accepteren en doorgaan" te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons privacy- en cookiebeleid.
Cookies
Kien onderzoek maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan en voor marketingdoeleinden. Hieronder kun je kiezen welke cookies je accepteert. Klik per cookie op "meer informatie" om te zien wat de functie van de cookie is.
Nieuws
Je staat met een buffelschedel op Schiphol. Mag dat?
Twee van de drie vakantiegangers weten niet welke douaneregels gelden voor souvenirs van buiten de EU. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard (zusterbedrijf van Kien)voor de Douane. De Douane gaat campagne voeren om duidelijkheid te scheppen.
Ja, dat mag!
Daar sta je dan met die imposant bewerkte buffelschedel uit Indonesië op Schiphol. Leuk voor op het dressoir. Mag dat? 80% van de Nederlanders denkt van niet. Maar het mag wél, mits hij goed is schoongemaakt.
Belasting en eigen gebruik
En die mooie iPad Pro van Apple mag die zomaar mee uit de Verenigde Staten? Nee, want die kost meer dan 430 euro dus er moet bij de Douane belasting over betaald worden. Twee derde van de toeristen weet dat niet.
Nagemaakte merkkleding uit Turkije in de koffer? De helft denkt dat het niet mag, maar als de kleding voor eigen gebruik is dan is er geen vuiltje aan de lucht.
#magditmee
Bijna de helft van de vakantiegangers houdt ruimte in de koffer vrij voor souvenirs. En ook bijna de helft twijfelde wel eens of de snuisterijen wel of niet mee mogen. Met de campagne ‘Wereldreiziger’ probeert de Douane duidelijkheid te scheppen.
Met de app Douane Reizen check je op reis eenvoudig wat mee terug naar huis mag. Twijfel je alsnog? Dan kan een vraag of foto via Facebook of Twitter via #magditmee worden gedeeld en de douaniers zoeken het voor je uit.
Voor het eigen dressoir
De souvenirjagers kopen overigens vooral voor zichzelf, blijkt uit het Douane-onderzoek. De (schoon)ouders worden in nog niet de helft van de gevallen bedeeld met iets leuks. En collega’s in nog geen 4% procent van de aankopen.
Lees het hele artikel hier op AD.nl
Ook onderzoek doen?
Bent u ook geïnteresseerd in onderzoek via Kien/PanelWizard? Bekijk hier de mogelijkheden!